Site-navigatie

Positiever leren denken helpt kind met angststoornis

Nieuwsbrief Jeugd/ Nederlands Jeugdinstituut

 Positiever leren denken en leren om beter met problemen om te gaan, blijken nodig om kinderen met een angststoornis minder angstig te laten zijn. Dat blijkt uit onderzoek van Sanne Hogendoorn waarop zij 21 december promoveert aan de Universiteit van Amsterdam.

Hogendoorn onderzocht onder meer het effect van Cognitieve gedragstherapie (CGT) bij 145 kinderen en jongeren met een angststoornis van 8 tot 18 jaar in de kinderpsychiatrische centra de Bascule in Amsterdam en Accare in Groningen. Hoewel het een bewezen effectieve behandeling voor angststoornissen is, werkt CGT hiervoor onvoldoende bij drie tot vier van de tien kinderen en jongeren. Het verminderen van negatieve gedachten helpt niet om minder angstig te worden. Om de behandeling te kunnen verbeteren is kennis nodig van de precieze werking van de methode, stelt Hogendoorn.

Hogendoorn ontwikkelde verder twee instrumenten om het verband tussen de behandeling en de afname van angstsymptomen te kunnen meten.

Bron: Universiteit van Amsterdam

Nederlands Jeugd instituut