Site-navigatie

Virtuele buddy kan steun bieden bij online pesten

Nieuwsbrief Jeugd/ Nederlands Jeugdinstituut
Een virtuele buddy om mee te chatten kan advies en emotionele steun geven aan kinderen die online gepest worden. Dat blijkt uit onderzoek waarop Janneke van der Zwaan op 10 maart promoveert aan de TU Delft.

Virtuele karakters zoals ‘Anna’ op de Ikea-website worden al gebruikt om vragen te beantwoorden. Van der Zwaan onderzocht of zulke chatbots ook sociale steun kunnen bieden in de vorm van sympathie, aanmoediging en advies. Ze ontwikkelde de empathische chatbot Robin, een figuurtje dat lijkt op Spongebob. Robin stelt op het computerscherm vragen waarop het kind kan reageren via multiplechoiceantwoorden. Robin reageert met emotionele gezichtsuitdrukkingen en met vragen en opmerkingen als ‘hoe voel je je nu?’ en ‘slim dat je de pester geblokkeerd hebt’.
 
Robin is beproefd door studenten, hulpverleners en kinderen. Volgens de studenten en de hulpverleners kan de virtuele buddy sociale steun tonen. Kinderen vonden de chatbot leuk.
 
Van der Zwaan denkt dat een chatbot deel kan uitmaken van een steunpakket voor online gepeste kinderen en wil haar chatbot verder ontwikkelen.

Bron: NWO

Nederlands Jeugd instituut