Site-navigatie

‘Plezier op school’ helpt bij sociale angst en pesten

Nieuwsbrief Jeugd – Nederlands Jeugdinstituut
De training ‘Plezier op school’ maakt onzekere en weinig weerbare kinderen sociaal vaardiger, waardoor ze minder gepest worden. Negatieve gedachten nemen ook af. Dat blijkt uit onderzoek waarop Saskia Mulder op 24 oktober promoveert aan de Universiteit Utrecht.
Sociaal angstige kinderen zijn bang voor afwijzing, sociaal onhandig, niet assertief en niet weerbaar. Eerder onderzoek toont de relatie aan tussen sociale angst en gepest worden, maar niet alle sociaal angstige kinderen worden gepest. Wie extravert of vriendelijk is, loopt minder risico.
‘Plezier op school’ is een zomercursus voor aanstaande brugklassers. Mulder onderzocht bij 374 kinderen van gemiddeld 12 jaar of de training helpt om sociaal vaardiger te worden en minder negatieve gedachten te hebben. 184 kinderen volgden de training, 190 niet. Deelnemers, ouders, leerkrachten en klasgenoten rapporteerden over resultaten. Mulder concludeert dat de training voor jongens en meisjes gunstige effecten heeft. Het grootste effect was te zien bij jongens met veel emotionele problemen.
Bron: Universiteit Utrecht

Nieuwsbrief Jeugd – Nederlans Jeugdinstituut
De training ‘Plezier op school’ maakt onzekere en weinig weerbare kinderen sociaal vaardiger, waardoor ze minder gepest worden. Negatieve gedachten nemen ook af. Dat blijkt uit onderzoek waarop Saskia Mulder op 24 oktober promoveert aan de Universiteit Utrecht.
Sociaal angstige kinderen zijn bang voor afwijzing, sociaal onhandig, niet assertief en niet weerbaar. Eerder onderzoek toont de relatie aan tussen sociale angst en gepest worden, maar niet alle sociaal angstige kinderen worden gepest. Wie extravert of vriendelijk is, loopt minder risico.
‘Plezier op school’ is een zomercursus voor aanstaande brugklassers. Mulder onderzocht bij 374 kinderen van gemiddeld 12 jaar of de training helpt om sociaal vaardiger te worden en minder negatieve gedachten te hebben. 184 kinderen volgden de training, 190 niet. Deelnemers, ouders, leerkrachten en klasgenoten rapporteerden over resultaten. Mulder concludeert dat de training voor jongens en meisjes gunstige effecten heeft. Het grootste effect was te zien bij jongens met veel emotionele problemen.
Bron: Universiteit Utrecht

Nederlands Jeugd instituut