Site-navigatie

Beelden beïnvloeden inlevingsvermogen puber

Nieuwsbrief Jeugd – Nederlands Jeugdinstituut
Pubers identificeren zich meer met slachtoffers en minder met daders na het bekijken van afbeeldingen met positieve sociale situaties. Dat blijkt uit onderzoek waarop Sandy Overgaauw op 19 februari promoveert aan de Universiteit Leiden.
Overgaauw onderzocht de ontwikkeling van het puberbrein en de invloed daarbij van hormonale veranderingen en individuele verschillen. Een deel van haar onderzoek richtte zich op het inlevingsvermogen. Overgaauw wilde nagaan of sociale hersengebieden gevoelig zijn voor het zien van negatieve en positieve sociale situaties. Zo speelden 32 deelnemers van 12 tot 19 jaar een spel waarbij ze munten moesten delen met een persoon op een foto, aangeduid met een pijl. Op de foto’s stonden positieve en negatieve sociale situaties, waarbij bijvoorbeeld de ene puber de andere pijn deed of waarop een verjaardagsfeestje werd gevierd. Deelnemers deelden meer munten met slachtoffers en minder met daders na het zien van positieve sociale situaties.
Bron: Universiteit Leiden

Nieuwsbrief Jeugd – Nederlands Jeugdinstituut
Pubers identificeren zich meer met slachtoffers en minder met daders na het bekijken van afbeeldingen met positieve sociale situaties. Dat blijkt uit onderzoek waarop Sandy Overgaauw op 19 februari promoveert aan de Universiteit Leiden.
Overgaauw onderzocht de ontwikkeling van het puberbrein en de invloed daarbij van hormonale veranderingen en individuele verschillen. Een deel van haar onderzoek richtte zich op het inlevingsvermogen. Overgaauw wilde nagaan of sociale hersengebieden gevoelig zijn voor het zien van negatieve en positieve sociale situaties. Zo speelden 32 deelnemers van 12 tot 19 jaar een spel waarbij ze munten moesten delen met een persoon op een foto, aangeduid met een pijl. Op de foto’s stonden positieve en negatieve sociale situaties, waarbij bijvoorbeeld de ene puber de andere pijn deed of waarop een verjaardagsfeestje werd gevierd. Deelnemers deelden meer munten met slachtoffers en minder met daders na het zien van positieve sociale situaties.
Bron: Universiteit Leiden

Nederlands Jeugd instituut