Site-navigatie

Bij psychosen spelen jeugdtrauma’s een rol

Nieuwsbrief Jeugd – Nederlands Jeugdinstituut
Jeugdtrauma’s spelen een rol bij psychische stoornissen zoals psychose, vooral als er sprake is van opzet door een dader, bijvoorbeeld bij mishandeling. Dat blijkt uit onderzoek waarop Martine van Nierop 30 januari promoveert aan Maastricht University.
De invloed van traumatische ervaringen in de jeugd is sterker bij combinaties van stoornissen, zoals wanen en hallucinaties samen, dan bij deze stoornissen afzonderlijk, aldus Van Nierop.
Van Nierop maakte voor dit onderzoek onder andere gebruik van twee verschillende methodes om psychose te meten: zelfrapportage en een meer uitgebreid klinisch interview. Het blijkt dat vooral patiënten met een traumageschiedenis en meerdere symptomen slechter functioneren dan patiënten zonder traumageschiedenis of zonder meerdere symptomen. Het onderzoek toont de toegevoegde waarde aan van indeling naar traumageschiedenis binnen de psychiatrie, volgens Van Nierop.
Bron: Maastricht University

Nieuwsbrief Jeugd – Nederlands Jeugdinstituut
Jeugdtrauma’s spelen een rol bij psychische stoornissen zoals psychose, vooral als er sprake is van opzet door een dader, bijvoorbeeld bij mishandeling. Dat blijkt uit onderzoek waarop Martine van Nierop 30 januari promoveert aan Maastricht University.
De invloed van traumatische ervaringen in de jeugd is sterker bij combinaties van stoornissen, zoals wanen en hallucinaties samen, dan bij deze stoornissen afzonderlijk, aldus Van Nierop.
Van Nierop maakte voor dit onderzoek onder andere gebruik van twee verschillende methodes om psychose te meten: zelfrapportage en een meer uitgebreid klinisch interview. Het blijkt dat vooral patiënten met een traumageschiedenis en meerdere symptomen slechter functioneren dan patiënten zonder traumageschiedenis of zonder meerdere symptomen. Het onderzoek toont de toegevoegde waarde aan van indeling naar traumageschiedenis binnen de psychiatrie, volgens Van Nierop.
Bron: Maastricht University

Nederlands Jeugd instituut