Site-navigatie

Kind stemt communicatie minder af op context

Kinderen zijn minder goed in staat om non-verbale uitingen aan te passen aan sociale regels binnen een bepaalde context, zoals een spel. Dat blijkt uit onderzoek waarop Mandy Visser op 10 juni promoveerde aan de Tilburg University.

Visser onderzocht in welke mate contextuele factoren, zoals de sociale omgeving, invloed hebben op het non-verbaal tonen van emotie. In een van de experimenten liet Visser 8- en 11-jarige kinderen willekeurig een grote hoofdprijs of een kleinere troostprijs winnen na het spelen van een computerspel. Vervolgens analyseerde ze hun expressieve gedrag aan de hand van vragenlijsten die werden ingevuld door een observant. Ze concludeert dat een kind naarmate het ouder wordt steeds beter leert hoe het emoties uit, en hoe het die uiting kan aanpassen aan sociale regels die bij een bepaalde context passen.

Het onderzoek bestond uit verschillende experimenten onder 334 kinderen en volwassenen, van basisschoolleerlingen tot ouderen van 95 jaar.

Bron: Tilburg University

Nederlands Jeugd instituut