Site-navigatie

Kanjertraining zorgt voor beter klassenklimaat

Nieuwsbrief Jeugd – Nederlands Jeugdinstituut

Het klimaat van een problematische klas verbetert na het volgen van een Kanjertraining. Dat blijkt uit onderzoek waarop Lilian Vliek op 28 augustus promoveert aan de Universiteit Utrecht.

Vliek onderzocht de effecten van de Kanjertraining op sociaal vastgelopen klassen en op kinderen met milde tot ernstige psychosociale problemen. In het onderzoek zijn onder meer veertien problematische klassen met leerlingen van 8 tot 13 jaar die een Kanjertraining kregen van een psycholoog vergeleken met veertien klassen die de training niet volgden. Vliek vond significante verbeteringen in het klassenklimaat in de interventieklassen. Ook constateerde ze een positief effect op zelfwaardering, depressieve gevoelens en prosociaal gedrag van kinderen. Leerkrachten rapporteerden een vermindering van verstorend gedrag in de klas.

De Kanjertraining wordt ook in psychologenpraktijken aangeboden aan kinderen met weinig zelfwaardering. Bij twee derde van deze kinderen was de zelfwaardering na de training verbeterd, aldus Vliek.

Bron: Universiteit Utrecht

Nederlands Jeugd instituut