Site-navigatie

Leerling die veel beweegt concentreert zich beter

Nieuwsbrief Jeugd – Nederlands Jeugdinstituut

Jongeren die veel bewegen kunnen zich beter concentreren op school, maar hun cijfers zijn niet beter dan die van jongeren die minder bewegen. Dat concludeert Martin van Dijk in een onderzoek waarop hij 4 september promoveert aan de Open Universiteit.

Leerlingen die veel bewegen, presteren vooral beter op taken die vragen om concentratie en aandacht. Uit het onderzoek blijkt niet dat ook hun cijfers beter zijn. Van Dijk liet voor het onderzoek 440 eerste- en derdejaars havo- en vwo-leerlingen een week lang 24 uur per dag een bewegingsmeter op hun bovenbeen dragen. Een jaar later bleek uit vervolgonderzoek dat de leerlingen gemiddeld 20 procent minder bewegen. Een verklaring daarvoor heeft Van Dijk niet.

Fietsen of lopen naar school maakt zo’n 28 procent uit van de totale wekelijkse beweging. Van Dijk adviseert daarom dat scholen actief forenzen naar school stimuleren, evenals actief bewegen tijdens pauzes of tussenuren en meer gymlessen inroosteren.

Bron: Open Universiteit; NOS

Nederlands Jeugd instituut