Site-navigatie

Spelen in kleine groep vergroot sociale competentie

Nieuwsbrief Jeugd – Nederlands jeugdinstituut

Kinderen die vaak in kleine groepjes spelen, zijn meer sociaal competent dan kinderen die dat niet doen. Dat blijkt uit onderzoek van ontwikkelingspsychologen van de Universiteit Leiden en de Universiteit van Evora.

Ontwikkelingspsychologen Carolien Rieffe en Guida Veiga concluderen dat fysiek spel van belang is voor de sociale competenties van kinderen. Daarnaast blijkt dat kinderen die vaker in kleine groepjes spelen meer sociaal competent zijn. Volgens de onderzoekers moet de focus van scholen op leerprestaties niet ten koste gaan van de vrije speeltijd, omdat het onderzoek het belang van spelen aantoont.

De onderzoekers verzamelden onder 73 kleuters van 4 tot 6 jaar gegevens over de hoeveelheid en duur van interacties, de grootte van groepen en verschillende manieren van spelen, zoals rollenspellen, sportief spel en stoeien. Daarbij maakten zij gebruik van sensoren op de kleding van de kinderen die hun locatie op het schoolplein registreerden. Daarnaast werden video-opnames gemaakt.

Bron: Universiteit Leiden

Nederlands Jeugd instituut