Site-navigatie

Interpretatietraining helpt angstig kind

Nieuwsbrief Jeugd – Nederlands jeugdinstituut

Een training gericht op de interpretatie van angstwekkende situaties kan angstige kinderen helpen. Dat blijkt uit onderzoek waarop Anke Klein op 10 februari promoveerde aan de Radboud Universiteit.

Kinderen met een spinnenangst, sociale angst, overmatige angst of verlatingsangst vertonen zogenaamde cognitieve vertekeningen in hun interpretatie van situaties. Ze zijn geneigd om situaties die hen confronteren met hun angst als negatiever en bedreigender te interpreteren. Het is mogelijk om die vertekeningen ‘weg te trainen’ met een interpretatietraining, constateert Klein. Daarnaast rapporteerden de ouders van kinderen met sociale angst die de training volgden een significante afname in sociale angst bij hun kind. Ouders van de kinderen in een controlegroep die een andere training volgend, zagen geen afname in sociale angst.

Klein onderzocht ook welke instrumenten geschikt zijn om angsten bij kinderen te onderzoeken. Verder ontwikkelde zij een nieuw theoretisch model van de informatieverwerking bij angstige kinderen.

Bron: Radboud Universiteit

Nederlands Jeugd instituut