Site-navigatie

‘Neem klachten van opgesloten jongeren serieus’

Nieuwsbrief Jeugd – Nederlands Jeugdinstituut

Instellingen voor gesloten jeugdhulp en justitiƫle jeugdinrichtingen moeten de klachten van jongeren serieuzer nemen. Dat stelt Kinderombudsman Marc Dullaert op grond van onderzoek bij acht instellingen.

Pedagogisch medewerkers proberen regelmatig jongeren te weerhouden van het indienen van een klacht uit angst voor hun eigen positie, constateert De Kinderombudsman. Zij bieden dan drinken, eten, verlof of geld aan. Jongeren dienen soms een klacht in om de groepsleiding te pesten of een vergoeding te krijgen.

Instellingen moeten jongeren beter informeren over de klachtenprocedure en een onafhankelijk persoon naar klachten laten kijken, vindt Dulleart. Hij geeft tien regels en aanbevelingen om een goede klachtenprocedure te garanderen. De klachtenprocedure moet onafhankelijk zijn, klachten moeten zo snel mogelijk afgehandeld worden en jongeren moeten adequate informatie krijgen over de voortgang en de beslissing. Een instelling mag geen beperking stellen: jongeren bepalen zelf waarover zij klagen.

De tien regels worden verspreid onder de instellingen en jongeren ontvangen een brochure. Jongeren die niet tevreden zijn over de wijze waarop een instelling hun klacht afhandelt, kunnen contact opnemen met de Kinderombudsman.

Bron: Kinderombudsman

Nederlands Jeugd instituut