Site-navigatie

ADHD-training verbetert gedrag maar niet leren

Nieuwsbrief Jeugd – Nederlands Jeugdinstituut

Twee trainingen voor leerlingen met ADHD helpen kinderen wel om zich minder te laten afleiden, maar verbeteren niet hun schoolprestaties. Dat blijkt uit onderzoek van Marthe van der Donk, die op 22 juni promoveert aan de Universiteit van Amsterdam.

Van der Donk verdeelde een groep van ruim honderd basisschoolleerlingen met ADHD over twee cognitieve trainingen. Cogmed, een bestaande training, probeert via computerspellen de concentratie, het werkgeheugen en de zelfbeheersing te verbeteren. De andere training, Beter bij de les, is gericht op inzicht in het eigen leervermogen. De leerlingen leren hun zwakke punten te herkennen en compenserende strategieën toe te passen, zoals instructies voor zichzelf herhalen als ze afgeleid raken.

Beide trainingen verbeteren volgens ouders en leerkrachten het ADHD-gerelateerde gedrag, maar de schoolprestaties van de kinderen bleven hetzelfde. Omdat er geen controlegroep zonder training was en omdat ouders en leerkrachten wisten welke training de kinderen kregen, kan Van der Donk niet uitsluiten dat de gerapporteerde resultaten zijn beïnvloed door hun verwachtingen.

Bron: Universiteit van Amsterdam

Nederlands Jeugd instituut