Site-navigatie

Meer vragen en klachten over jeugdhulp bij AKJ

Nieuwsbrief Jeugd – Nederlands Jeugdinstituut

Het aantal jeugdhulpcliënten dat het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ) benaderde met een vraag of klacht was in de eerste helft van 2016 bijna even groot als in heel 2015. Dat blijkt uit cijfers die het AKJ publiceerde.

6.465 kinderen, jongeren, ouders en verzorgers benaderden het AKJ in de eerste helft van dit jaar, tegen 7.404 in heel 2015. Ze hadden ruim 10.000 vragen, problemen of klachten; in 2015 waren dat er circa 15.000. Twee derde van de contacten betrof een klacht, vooral over bejegening, beslissingen en gebrekkige informatie.

Ook hulpverleners weten het AKJ beter te vinden: in de eerste zes maanden van 2016 vroegen 47 hulpverleners advies aan een AKJ-vertrouwenspersoon. In heel 2015 waren dat er 45.

Volgens de Jeugdwet moeten alle cliënten met vragen of klachten over jeugdhulp terechtkunnen bij een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Het AKJ voert die vertrouwensfunctie uit, in opdracht van de VNG. De sterke stijging van het aantal contacten dit jaar wijt het AKJ aan de voorlichting over de AKJ-vertrouwenspersonen die de organisatie heeft gegeven bij wijkteams, CJG’s, Veilig Thuis en jeugdhulpinstellingen.

Bron: AKJ

Nederlands Jeugd instituut