Site-navigatie

Behoefte aan betere vragenlijst over cliëntervaring

Nieuwsbrief Jeugd – Nederlands Jeugdinstituut

De Modelvragenlijst Cliëntenervaring Jeugd en Ouders (MCJO) is voor cliënten niet gebruiksvriendelijk en levert voor gemeenten niet de juiste informatie op. Dat blijkt uit onderzoek van het Nederlands Jeugdinstituut en Stichting Alexander.

Een aantal gemeenten heeft in 2016 de MCJO gebruikt voor het wettelijk verplichte Cliëntervaringsonderzoek Jeugd. De onderzoekers analyseerden ingevulde vragenlijsten van ruim zevenhonderd jongeren en ruim tweeduizend ouders uit zeventien gemeenten.

De modelvragenlijst is betrouwbaar en consistent, blijkt uit het onderzoek. Cliënten vinden de vragen echter zo algemeen dat ze hun verhaal niet goed kwijt kunnen.

Voor gemeenten is het een probleem dat minder dan 20 procent van de cliënten de vragen beantwoordt. Ook willen gemeenten graag vragen stellen die zijn toegespitst op de lokale situatie.

Hoewel het onderzoek nog doorloopt, hebben de onderzoekers al ideeën voor verbetering van het Cliëntervaringsonderzoek Jeugd. Informatie over het effect van de hulp kunnen gemeenten bijvoorbeeld opvragen bij de jeugdhulpaanbieders, die verplicht zijn daar onderzoek naar te doen. De modelvragenlijst blijft dan beperkt tot vragen over de toegankelijkheid en de uitvoering van de hulp. Een deel van die vragen kan de gemeente toespitsen op de lokale situatie.

Bron: Stichting Alexander

Nederlands Jeugd instituut