Site-navigatie

Week van de Opvoeding

Nieuwsbrief Jeugd – Nederlands Jeugdinstituut

Dit jaar vindt van 2 tot en met 8 oktober de Week van de Opvoeding plaats met het thema ‘buiten de lijntjes’. Voor opvoeduitdagingen moet soms ‘out of the box’ worden gedacht. Opvoeders kunnen elkaar inspireren en zelfvertrouwen bieden door de dialoog aan te gaan en ervaringen te delen. De Week van de Opvoeding stimuleert die dialoog.

Opvoeden is voor veel ouders een ontdekkingstocht en doordat de maatschappij snel verandert, komen hier dagelijks uitdagingen bij. De helft van de ouders voelt zich regelmatig onzeker over de opvoeding. Daarom is het belangrijk met andere ouders en professionele opvoeders in gesprek te blijven. Om dit te stimuleren organiseert het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) dit jaar voor de zevende keer de Week van de Opvoeding. Door het hele land worden lokaal activiteiten georganiseerd die voor dialoog en verbinding tussen opvoeders zorgen.

Buiten de lijntjes

Het thema van de week is dit jaar ‘buiten de lijntjes’. Er is namelijk veel kennis beschikbaar over opvoeden, maar deze is niet altijd toereikend. Zo is iedere situatie en ieder kind uniek en bovendien verandert de maatschappij erg snel. Denk bijvoorbeeld aan media: omdat er continu nieuwe mogelijkheden zijn, is ook de kennis over mediaopvoeding doorlopend in ontwikkeling. Opvoeding vraagt om maatwerk en daarom moeten kennis en praktijk elkaar aanvullen. Dit betekent dat opvoeders het vertrouwen moeten hebben soms ‘buiten de lijntjes’ te kleuren. Hiermee doen ze nieuwe ervaringen op die ook andere opvoeders weer kunnen helpen.

Verbinding met onderwijs

De opening van de Week van de Opvoeding vindt maandag 2 oktober plaats en wordt georganiseerd door de afdeling Pedagogiek van Hogeschool van Amsterdam en het NJi. Zo leren toekomstige professionals ook dat niet alle antwoorden in boeken staan. Docenten, studenten en professionals wisselen kennis uit en gaan met elkaar in debat over opvoeden en ouderschap. Ook wordt de Bert Prinsenprijs uitgereikt aan een aanstormend pedagogisch talent.

Bron: Nederlands Jeugdinstituut

Nederlands Jeugd instituut