Site-navigatie

Bevorderen van moreel gedrag vermindert pesten

Nieuwsbrief Jeugd – Nederlands Jeugdinstituut

Door moreel gedrag van basisschoolkinderen aan te moedigen, wordt pesten in de klas verminderd. Dat concludeert Dorinde Jansma uit haar onderzoek, waarop zij op 25 januari promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Jansma onderzocht het morele gedrag van kinderen tussen 7 en 12 jaar, om pestgedrag te verklaren. Zij onderscheidt vier componenten van moreel gedrag: sensitiviteit, redenatie, motivatie en karakter. Onder sensitiviteit valt onder meer sympathie voor de ander. Een kind met een hoog moreel karakter is in staat om in lastige omstandigheden toch moreel te handelen.

Kinderen die opkomen voor gepeste kinderen tonen een hoog moreel karakter. Pesters daarentegen niet. Bij zogenaamde mildheid, een aspect van moreel karakter, was dit verband het sterkst. Jansma heeft vervolgens een interventieprogramma ontwikkeld om mildheid te bevorderen en pesten en antisociaal gedrag te verminderen in de klas.

Bron: Rijksuniversiteit Groningen

Nederlands Jeugd instituut